DigiD
DigiD staat voor Digitale Identiteit en is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. U gebruikt DigiD om u te legitimeren op internet. Zo weten organisaties dat ze ook echt met u te maken hebben.
Welke organisaties gebruiken DigiD?
Nederlandse overheden en organisaties die een overheidstaak uitvoeren en daarbij het burgerservicenummer (BSN) in hun administratie mogen gebruiken, werken met DigiD. Bijvoorbeeld een ziekenhuis, huisarts of zorgverzekeraar. Maar ook de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).
Wat kan ik regelen met een DigiD?
Met uw persoonlijke DigiD kunt u onder andere de volgende zaken via internet regelen:
- belastingaangifte doen;
- kinderbijslag aanvragen;
- zaken rondom uw zorgverzekering regelen.
Hoe vraag ik een DigiD aan?
Het aanvragen verloopt in een aantal stappen:
- U vult uw gegevens in op de DigiD-website en u kiest daarna uw gebruikersnaam en wachtwoord. Houd uw mobiele telefoon en burgerservicenummer bij de hand;
- U ontvangt binnen 3 werkdagen een activeringscode per post;
- U activeert uw DigiD met de activeringscode, uw gebruikersnaam en uw wachtwoord.